Menu
No products in the cart.

Milyenek a vegetáriánus étrendek?

Milyenek a vegetáriánus étrendek?

Alapvetően minden vegetáriánus diéta növényi alapú

de azért jelentős különbségeket ismerünk a különböző típusok között. Leginkább aszerint, hogy az egyes diéták követői mit nem fogyasztanak. Lássuk a legenyhébbtől a legszigorúbbig a diétatípusokat:

Alapvetően minden vegetáriánus diéta növényi alapú

de azért jelentős különbségeket ismerünk a különböző típusok között. Leginkább aszerint, hogy az egyes diéták követői mit nem fogyasztanak. Lássuk a legenyhébbtől a legszigorúbbig a diétatípusokat:

  • A szemi-vegetáriánusok elsősorban növényi alapú ételeket esznek, de alkalmanként, kis mennyiségben fogyasztanak húst, tejterméket, tojást, szárnyast és halat is.
  • A lakto-ovo vegetáriánusok nem esznek húst, halat, baromfit. Esznek viszont tejtermékeket és tojást.
  • A lakto-vegetáriánusok nem esznek húst, halat, baromfit és tojást. Esznek viszont tejtermékeket.
  • Az ovo vegetáriánusok nem esznek húst, halat, baromfit, tengeri herkentyűket és tejterméket. Esznek viszont tojást.
  • A vegánok a legszigorúbbak: nem esznek húst, halat, baromfit, tojást és tejterméket sem.

Vegetáriánus étrend – odafigyeléssel

Minél szigorúbb vegetáriánus étrendet követünk, annál nagyobb feladat valamennyi, létfontosságú és természetes tápanyag bevitele.

Márpedig a hiánybetegségek megelőzése érdekében különösen oda kell figyelni a változatos étkezésre és az alábbiakra:

Vegetáriánus étrend – odafigyeléssel

Minél szigorúbb vegetáriánus étrendet követünk, annál nagyobb feladat valamennyi, létfontosságú és természetes tápanyag bevitele.

Márpedig a hiánybetegségek megelőzése érdekében különösen oda kell figyelni a változatos étkezésre és az alábbiakra:

  • Kalcium: fontos szerepe van a csontfejlődésben, -képződésben, a fogak megtartásában. Megtalálható: tej, tejtermékek, karalábé, kelkáposzta, brokkoli, gomba, mák, diófélék.
  • Jód: főleg a vegánok lehetnek érintettek a jódhiányban, amely hajhullást, pajzsmirigy-alulműködést, fáradékonyságot, testsúly-problémákat, koncentrációs zavarokat okozhat. Megtalálható: áfonya, tej, joghurt, himalájai kristálysó, tojás, tengeri halak, aszalt szilva, burgonya, eper.
  • Vas: a vörösvérsejtek működésének alapeleme, hiánya fáradékonyságot, hajhullást, gyengeséget, fejfájást is okozhat. Megtalálható: fehérbab, lencse, csicseriborsó, spenót, mazsola, kesudió, cékla.
  • Omega-3 zsírsavak: a szív legjobb barátai. Kordában tartják a koleszterinszintet, s ezáltal csökkentik a szívinfarktus kockázatát, jótékony hatással vannak az immunrendszerre is. Megtalálható: tojás, repceolaj, szójaolaj és szójabab, dió, pekándió, pisztácia, babfélék, halfélék, zöldlevelű zöldségek.
  • Fehérje: talán felesleges ismét hangsúlyoznunk, milyen fontos szerepe van az izmok fejlődésében, a testsúly csökkentésében, ráadásul támogatja a bőr, a csontok, az izmok és a szervek egészségét. Megtalálható: tojás, tejtermékek, szójából készült ételfélék, hüvelyesek, lencse, magvak, diófélék.
  • B12-vitamin: a vörösvérsejtek termeléséhez szükséges, megelőzendő a vérszegénységet. Leginkább a vegánokat veszélyezteti a B12-vitamin-hiány, ugyanis ez a fajta vitamin szinte csak és kizárólag állati eredetű ételekben található meg. Ezért számukra különösen ajánljuk a boltokban kapható, B12-vitaminnal dúsított étel- és italfélék fogyasztását.
  • D-vitamin: hozzájárul az immunrendszer egészséges működéséhez, a csontok épségéhez. Hazánk sajnos az általános D-vitamin-hiányban is a nemzetközi élvonalba tartozik. Megtalálható: sajtok, tojássárgája, zsírosabb húsú halak. Mivel a természetben található táplálékok közül csak igen kevés tartalmazza, D-vitamin tartalmú készítmények, étrend-kiegészítők is ajánlhatók.
  • Cink: fontos szerepe van a fehérjeképződésben. Megtalálható: sajt, teljes kiőrlésű gabona, szójatermékek, diófélék, hüvelyesek.
Iratkozz fel hírlevelünkre!Ne maradj le a legújabb akciókról, friss fogyókúrás tippekről és receptekről!
Scroll to Top