Menu
No products in the cart.

Shake

DIÉTA-TÉNYEK

ÉTREND-HELYETTESÍTŐ SHAKE

A magas fehérjetartalmú, de alacsony cukortartalmú shake

igazoltan segít a súlycsökkentésben!

Tehát miért érdemes shake-et fogyasztani diéta alatt?

A kalóriabevitel csökkentése kulcsszerepet játszik a súlycsökkentésben.

Azonban a súlycsökkentő, alacsony kalóriatartalmú diéta komoly kihívást jelent, különösen, ha állandóan éhesek vagyunk. A táplálékhelyettesítő shake teltérzetet biztosít alacsony kalóriabevitel mellett (Levitsky and Pacanowski, 2011).

A kalóriabevitel csökkentése kulcs szerepet játszik a súlycsökkentésben.

Azonban a súlycsökkentő, alacsony kalóriatartalmú diéta komoly kihívást jelent, különösen, ha állandóan éhesek vagyunk. A táplálékhelyettesítő shake teltérzetet biztosít alacsony kalóriabevitel mellett (Levitsky and Pacanowski, 2011).

Shake – miért jó?

Több kutatás is igazolja

Hogy egy vagy két étrend-helyettesítő shake elősegíti a testsúlycsökkenést (Frestedt et al., 2012, Barrón et al., 2011, Huerta et al., 2004. Heymsfield et al., 2003) egyik vizsgálatban azt tapasztalták, hogy az étrend-helyettesítő shake-et is tartalmazó diétával 2,4 kg-mal többet fogytak a résztvevők, mint a kalóriaszámlálós diétával!

Yip et al., 2001 egyik vizsgálatában, a folyékony étrend-helyettesítő 1-2%-kal nagyobb fogyást eredményezett, mint

A 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek előírt diabetikus helyettesítési listán alapuló diéta. Ugyanebben a vizsgálatban azoknak, akik az étrend-helyettesítő shake-et fogyasztották, alacsonyabb volt az éhezési vércukorszintjük, valamint az LDL szintjük. Egy másik vizsgálat azt mutatta, hogy 2-es típusú diabéteszben az étrend-helyettesítő shake-kel egy kicsivel több fogyás volt látható, mint a hagyományos diétával (Keogh and Clifton, 2012). Az étrend-helyettesítők szintén segítenek a súly megtartásában a fogyókúra után (Davis et al., 2010).

N

Hasonlóan pozitív dolog az is, hogy az étrend-helyettesítő csoportokból kevesebben adták fel a diétát

Valószínűleg azért, mert a shake diétát könnyebb volt követni. Ezen túl, egy irodalmi áttekintő cikk (Barrón et al., 2011) azt találta, hogy hétből négy vizsgálatban nagyobb volt a fogyás az étrend-helyettesítő csoportban, mint a kalóriaszámláló csoportban. Az előzőekhez hasonlóan, az egyik vizsgálat azt mutatta, hogy azok, akik étrend-helyettesítő shake-et ittak, ugyanannyit fogytak, mint akik alacsony kalória- és alacsony zsírdiétát fogyasztottak (Noakes et al., 2004). Továbbá, néhány vizsgálat azt találta, hogy az étrend-helyettesítő shake-ek elősegítik a testsúlycsökkenést cukorbetegekben is.

Az egyszerű proteinshake-ekkel ellentétben az étrend-helyettesítő shake-ek egy teljes étkezés tápanyagtartalmát biztosítják egyetlen italban.

Az étkezéshelyettesítő shake-eket úgy tervezték, hogy a szervezet számára szükséges összes tápanyagot tartalmazzák

Ugyanúgy, mint amikor egy teljes étkezést fogyasztunk el. Amikor a kalóriákat csökkentjük, kevesebbet és válogatottan eszünk, a diéta nem biztos, hogy tartalmazza az összes szükséges tápanyagot. A shake-ek hozzáadott tápanyagokkal (pl. vitamin, ásványi anyagok) bírnak, amelyek kitöltik a kevesebb bevitt kalória miatti tápanyaghiányt. A legjobb étrend-helyettesítő shake-ek fehérjét, rostot, esszenciális vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak, mint például, kalciumot, káliumot, vasat, D-vitamint.

Viszont, ha egészségesen akarunk élni

Esetleg fogyni szeretnénk, az egészséges, teljes értékű ételek lennének a legjobbak, amit azonban a napi rohanásban nem mindig sikerül megoldani. Az étrend-helyettesítő shake-eket könnyű és gyors elkészíteni, és akár útközben is megihatjuk, ezzel egészséges alternatívát kínálva a gyorséttermeknek.

Több kutatás is igazolja

Hogy egy vagy két étrend-helyettesítő shake elősegíti a testsúlycsökkenést (Frestedt et al., 2012, Barrón et al., 2011, Huerta et al., 2004). Heymsfield et al., 2003 egyik vizsgálatban azt tapasztalták, hogy az étrend-helyettesítő shake-et is tartalmazó diétával 2,4 kg-mal többet fogytak a résztvevők, mint a kalóriaszámlálós diétával!

Az egyszerű proteinshake-ekkel ellentétben az étrend-helyettesítő shake-ek egy teljes étkezés tápanyagtartalmát biztosítják egyetlen italban.
N

Hasonlóan pozitív dolog az is, hogy az étrend-helyettesítő csoportokból kevesebben adták fel a diétát,

Valószínűleg azért, mert a shake diétát könnyebb volt követni. Ezen túl, egy irodalmi áttekintő cikk (Barrón et al., 2011) azt találta, hogy hétből négy vizsgálatban nagyobb volt a fogyás az étrend-helyettesítő csoportban, mint a kalóriaszámláló csoportban. Az előzőekhez hasonlóan, az egyik vizsgálat azt mutatta, hogy azok, akik étrend-helyettesítő shake-et ittak, ugyanannyit fogytak, mint akik alacsony kalória- és alacsony zsírdiétát fogyasztottak (Noakes et al., 2004). Továbbá, néhány vizsgálat azt találta, hogy az étrend-helyettesítő shake-ek elősegítik a testsúlycsökkenést cukorbetegekben is.

Az étkezéshelyettesítő shake-eket úgy tervezték, hogy a szervezet számára szükséges összes tápanyagot tartalmazzák

Ugyanúgy, mint amikor egy teljes étkezést fogyasztunk el. Amikor a kalóriákat csökkentjük, kevesebbet és válogatottan eszünk, a diéta nem biztos, hogy tartalmazza az összes szükséges tápanyagot. A shake-ek hozzáadott tápanyagokkal (pl. vitamin, ásványi anyagok) bírnak, amelyek kitöltik a kevesebb bevitt kalória miatti tápanyaghiányt. A legjobb étrend-helyettesítő shake-ek fehérjét, rostot, esszenciális vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak, mint például, kalciumot, káliumot, vasat, D-vitamint.

Yip et al., 2001 egyik vizsgálatában, a folyékony étrend-helyettesítő 1-2%-kal nagyobb fogyást eredményezett

Mint a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek előírt diabetikus helyettesítési listán alapuló diéta. Ugyanebben a vizsgálatban azoknak, akik az étrend-helyettesítő shake-et fogyasztották, alacsonyabb volt az éhezési vércukorszintjük, valamint az LDL szintjük. Egy másik vizsgálat azt mutatta, hogy 2-es típusú diabéteszben az étrend-helyettesítő shake-kel egy kicsivel több fogyás volt látható, mint a hagyományos diétával (Keogh and Clifton, 2012). Az étrend-helyettesítők szintén segítenek a súly megtartásában a fogyókúra után (Davis et al., 2010).

Viszont, ha egészségesen akarunk élni,

Esetleg fogyni szeretnénk, az egészséges, teljes értékű ételek lennének a legjobbak, amit viszont a napi rohanásban nem mindig sikerül megoldani. Az étrend-helyettesítő shake-eket könnyű és gyors elkészíteni, és akár útközben is megihatjuk, ezzel egészséges alternatívát kínálva a gyorséttermeknek.

Megfelelő energiaszintű shake-ekkel gyorsan és egyszerűen lehet egészséges és alacsony kalóriatartalmú ételeket magunkhoz venni.
Az étrend-helyettesítő shake-ek kényelmesek

Egyszerűen magunkkal vihetjük, ezzel segíthetnek, hogy könnyebben megálljuk az egészségtelen, gyors, magasan feldolgozott ételek iránti vágyódásunkat. Az egyik legnagyobb akadály a fogyásnál, hogy relatíve sok időbe telik az egészséges ételt az asztalra tenni. Amikor az ember stresszel, vagy rohan, sokkal egyszerűbb bekapni valamit gyorsan, sok kalóriával, rengeteg cukorral, szénhidráttal. Sajnos ezek a pillanatok súlyosan hátráltatják a fogyásba fektetett erőfeszítéseinket. A legtöbb magasan feldolgozott élelmiszer tele van cukorral, finomított szénhidrátokkal, mesterséges adalékokkal, és nem tartalmaznak semmilyen hasznos összetevőt elegendő mennyiségben. Ezek a zsíros, szénhidrátdús, cukros, túlsózott ételek aktiválják az agy jutalmazási központját, amely további evésre ösztökél. Kimutatták, hogy a cukor ugyanolyan elvonási tüneteket produkál az agyban, mint a kábítószer (Stanhope et al., 2013, Volkow et al., 2012, Kenny, 2011).

Az étrend-helyettesítő shake-ek kényelmesek

Egyszerűen magunkkal vihetjük, ezzel segíthetnek, hogy könnyebben megálljuk az egészségtelen, gyors, magasan feldolgozott ételek iránti vágyódásunkat. Az egyik legnagyobb akadály a fogyásnál, hogy relatíve sok időbe telik az egészséges ételt az asztalra tenni. Amikor az ember stresszel, vagy rohan, sokkal egyszerűbb bekapni valamit gyorsan, sok kalóriával, rengeteg cukorral, szénhidráttal. Sajnos ezek a pillanatok súlyosan hátráltatják a fogyásba fektetett erőfeszítéseinket. A legtöbb magasan feldolgozott élelmiszer tele van cukorral, finomított szénhidrátokkal, mesterséges adalékokkal, és nem tartalmaznak semmilyen hasznos összetevőt elegendő mennyiségben. Ezek a zsíros, szénhidrátdús, cukros, túlsózott ételek aktiválják az agy jutalmazási központját, amely további evésre ösztökél. Kimutatták, hogy a cukor ugyanolyan elvonási tüneteket produkál az agyban, mint a kábítószer (Stanhope et al., 2013, Volkow et al., 2012, Kenny, 2011).

A magas fehérjetartalmú shake-ek segítik a fogyást.

Sok shake-ben magas a fehérjetartalom, amely az egyik legfontosabb tápanyag a fogyókúrában.

A magas fehérjetartalmú diéták jobb teltségérzetet okoznak, segítenek kevesebbet enni, ezzel kevesebb kalóriát bevinni az egész nap folyamán (Westerterp, 2014, Johnstone et al., 1996, Rains et al., 2015, MacKenzie-Shalders et al., 2015).

Leidy et al., 2011 arról számolt be, hogy a magas fehérjediétás csoport résztvevői kevesebb evés utáni sóvárgásról számoltak be, és csökkent az éjszakai zugevések száma is a normál fehérjefelvételű csoporthoz képest. Ezen túl a magasabb fehérjebevitel további előnyökkel is jár, mint pl. megnövekedett zsírmentes testtömeg, csökkent testzsír, kevesebb hasfali zsír és hatékonyabb súlytartás (Mettler et al., 2010, Loenneke et al., 2012, Due at al., 2004, Soenen et al., 2012, Bendtsen et al., 2013).

Egy 12 hetes vizsgálatban az egyik csoport a magas fehérje-, míg a másik csoport a magas szénhidrátdiéta hatására közel azonos testsúlycsökkenést ért el azonos kalóriabevitel mellett, azonban a magas fehérje-csoport tagjai több testzsírt vesztettek, és az LDL (rossz) koleszterinszintjük is alacsonyabb volt (Treyzon et al., 2008).

Mire kell ügyelnünk, amikor shake-et választunk?

Kerüljük az olyan shake-eket, amelyek egészségtelen összetevőket is tartalmaznak,

“például hozzáadott cukrokat, kukoricaszirupot, részlegesen hidrogénezett növényi olajokat, mesterséges ízesítőszereket és kémiai tartósítószereket.”

Magas fehérjetartalmú shake-et válasszunk, amely rostot és olyan összetevőket tartalmaz, amelyeket el tudunk olvasni, és meg is értünk. Egy egészséges, étrend-helyettesítő shake adagonként néhány gramm cukornál nem tartalmazhat többet. (Arra is ügyeljünk, hogy ha tejjel visszük be, akkor a tejben lévő szénhidrát – laktóz – és tejzsír is hozzáadódik a dobozon feltüntetett mennyiségekhez. Pl. 3 dl 1,5%-os tej esetén 132 kcal, 14 g szénhidrát és 4,5 g zsír adódik hozzá a dobozon ajánlott adaghoz.)

Az étrend-helyettesítő shake nem lehet hosszú távú megoldás a testsúly szabályozására, nem helyettesítheti teljes egészében az egészséges táplálkozást, az egészséges étrendet. A vitaminokon és ásványi anyagokon túl az egészséges, teljes ételek antioxidánsokat, növényi anyagokat, enzimeket tartalmaznak, amelyeket lehetetlen egy dobozba sűríteni.

Ahhoz, hogy a legjobb étrend-helyettesítő shaket válasszuk ki, olvassuk el a csomagoláson az összetevőket.

Az alábbi lista szerint válasszunk terméket:

Legalább 25 g fehérje/adag
Legalább 0,5 g linolénsav/adag
Legalább 10 g rost/adag
Legalább 10 g szénhidrát/adag, aminek minél kisebb része legyen a cukor
Nincs kukoricaszirup/glükózszirup
Nincs hidrogénezett növényi olaj
Legalább 33% a vitamin- és ásványianyag-tartalom a napi adagban

Többféle proteint is használhatnak az étrend-helyettesítő shake-ekben.

A tejsavófehérje elősegíti a teltségérzet kialakítását, ezt az összetevőt érdemes keresni az étrend-helyettesítő shake-ben (MacKenzie-Shalders et al., 2015).

Ez is érdekelhet még…
Invisible
Források

Akhavan, T., et al. (2009). The effect of pre-meal consumption of whey protein and its hydrolysate on food intake and post-meal glycemia and insulin responses in young adults. Am J Clin Nutr. 91(4): p. 966-75.

Alam MA, Kauter K, Brown L (2013). Naringin improves diet-induced cardiovascular dysfunction and obesity in high carbohydrate, high fat diet-fed rats. Nutrients; 5:637-50.

Azadbakht, L., et al. (2005). Dairy consumption is inversely associated with the prevalence of the metabolic syndrome in Tehranian adults. Am J Clin Nutr. 82(3): p. 523-30

Bowen, J., M. Noakes, and P.M (2006). Clifton, Appetite regulatory hormone responses to various dietary proteins differ by body mass index status despite similar reductions in ad libitum energy intake. J Clin Endocrinol Metab. 91(8): p. 2913-9.

Byers KG and S. DA (2005). The myth of increased lactose intolerance in African-Americans.Journal of the American College of Nutrition. 24: p. 569S-573S.

Davis LMG, Martínez I, Walter J, Goin C, Hutkins RW (2011). Barcoded Pyrosequencing Reveals That Consumption of Galactooligosaccharides Results in a Highly Specific Bifidogenic Response in Humans. PLoS ONE 6(9): e25200.

Drapeau, V., et al. (2004). Modifications in food-group consumption are related to long-term body-weight changes. Am J Clin Nutr. 80(1): p. 29-37.

Fu J, Bonder MJ, Cenit MiC, Tigchelaar EF, Maatman A, Dekens JAM et al. (2015). The gut microbiome contributes to a substantial proportion of the variation in blood lipids. Circ Res; 117: 817-824.

Guéguen L, Pointillart A. (2000). The bioavailability of dietary calcium. J Am Coll Nutr 19:119S-36S

Guh DP, Zhang W, Bansback N, Amarsi Z, Birmingham CL, Anis A. (2009). The incidence of co-morbidities related to obesity and overweight: a systematic review and meta-analysis. BMC Public Health;9:88.

Hartmann, R. and H. Meisel (2007). Food-derived peptides with biological activity: from research to food applications. Curr Opin Biotechnol. 18(2): p. 163-9.

Hirai S, Kim Y II., Goto T, Kang M-S, Yoshimura M, Obata A, Yu R, Kawada T. (2007). Inhibitory effect of naringenin chalcone on inflammatory changes in the interaction between adipocytes and macrophages. Life Sci;81:1272-9.

Joyce SA, MacSharry J, Casey PG, Kinsella M, Murphy EF, Shanahan F et al. (2014). Regulation of host weight gain and lipid metabolism by bacterial bile acid modification in the gut. Proc Natl Acad Scien USA; 111: 7421-7426.

Jung UJ, Kim HJ, Lee JS, Lee MK, Kim HO, Park EJ, Kim HK, Jeong TS, Choi MS (2003). Naringin supplementation lowers plasma lipids and enhances erythrocyte antioxidant enzyme activities in hypercholesterolemic subjects. Clin Nutr; 22:561-8.

Kawaguchi Kiichiro, Sei-ichi Kikuchi, Ryoichi Hasunuma, Hiroko Maruyama, Roland Ryll, Yoshio Kumazawa (2004). Suppression of Infection-Induced Endotoxin Shock in Mice by a Citrus Flavanone Naringin. Planta Med; 70(1): 17-22.

Lin C-Y, Ni C-C, Yin M-C, Lii C-K (2012). Flavonoids protect pancreatic beta-cells from cytokines mediated apoptosis through the activation of PI3-kinase pathway. Cytokine; 59:65-71.

Louis P., H.J. Flint, C. Michel (2016). How to manipulate the microbiota: Prebiotics. A. Schwiertz (Ed.), Microbiota of the human body, Springer International Publishing, Cham, Switzerland, pp. 119-142

Luhovyy, B.L., T. Akhavan, and G.H. Anderson (2007). Whey proteins in the regulation of food intake and satiety. J Am Coll Nutr. 26(6): p. 704S-12S.

Meisel, H. (2004). Multifunctional peptides encrypted in milk proteins. Biofactors. 21: p. 6.

Mojzisová G, Šarišský M, Mirossay L, Martinka P, Mojžiš J (2009). Effect of flavonoids on daunorubicin-induced toxicity in H9c2 cardiomyoblasts. Phytother Res; 23:136-9.

Moore SE (2004). The effects of milk proteins on the regulation of short-term food intake and appetite in young men, in Department of Nutritional Sciences. University of Toronto: Toronto. p. 183.

Pari L, Amudha K (2011). Hepatoprotective role of naringin on nickel-induced toxicity in male Wistar rats. Eur J Pharmacol; 650:364-70.

Pereira, M.A., et al. (2002) Dairy consumption, obesity, and the insulin resistance syndrome in young adults: the CARDIA Study. JAMA, 287(16): p. 2081-9.

Pu P, Gao DM, Mohamed S, Chen J, Zhang J, Zhou XY, Zhou NJ, Xie J, Jiang H (2012). Naringin ameliorates metabolic syndrome by activating AMP-activated protein kinase in mice fed a high-fat diet. Arch Biochem Biophys; 518:61-70.

Pupovac, J. and G.H. Anderson (2002). Dietary peptides induce satiety via cholecystokinin-A and peripheral opioid receptors in rats. J Nutr. 132(9): p. 2775-80.

Qin CX, Chen X, Hughes RA, Williams SJ, Woodman OL (2008). Understanding the cardioprotective effects of flavonols: discovery of relaxant flavonols without antioxidant activity. J Med Chem; 51:1874-84.

Rajadurai M, Stanely Mainzen Prince P (2006). Preventive effect of naringin on lipid peroxides and antioxidants in isoproterenol-induced cardiotoxicity in Wistar rats: biochemical and histopathological evidences. Toxicology; 228:259-68.

Rajadurai M, Prince PS (2007). Preventive effect of naringin on cardiac mitochondrial enzymes during isoproterenol-induced myocardial infarction in rats: a transmission electron microscopic study. J Biochem Mol Toxicol; 21:354-61.

Renugadevi J, Prabu SM (2010). Cadmium-induced hepatotoxicity in rats and the protective effect of naringenin. Exp Toxicol Pathol; 62:171-81.

Shin YW, Bok SH, Jeong TS, Bae KH, Jeoung NH, Choi MS, Lee SH, Park YB (1999). Hypocholesterolemic effect of naringin associated with hepatic cholesterol regulating enzyme changes in rats. Int J Vitam Nutr Res; 69:341-7.

Stephens JM, Lee J, Pilch PF (1997). Tumor necrosis factor-α induced insulin resistance in 3T3-L1 adipocytes is accompanied by a loss of insulin receptor substrate-1 and GLUT4 expression without a loss of insulin receptor-mediated signal transduction. J Biol Chem; 272:971-6.

Yu R, Kim C-S, Kwon B-S, Kawada T. (2006). Mesenteric adipose tissue-derived monocyte chemoattractant protein-1 plays a crucial role in adipose tissue macrophage migration and activation in obese mice. Obesity (Silver Spring); 14:1353-62.

Iratkozz fel hírlevelünkre!Ne maradj le a legújabb akciókról, friss fogyókúrás tippekről és receptekről!
Scroll to Top